sunnuntai 21. helmikuuta 2016

Peruspaitoja pojalle

Kaapissa on lojunu muutamat Noshin kangaspalat jo ikuisuuden odottamassa, että saisin niistä pojalle ihan tavallisia paitoja aikaiseksi.  Kolmipyörän tilasin jo viime kesänä, joten ehdin syksyn mittaan siihen hieman kyllästyäkin, ja Polku on puolestaan syksyn kuoseja. Tänä viikonloppuna tuli vihdoin ompeluinnostus, joten yhtenä iltana leikkasin kankaat ja toisena ompelin. Tuloksena kolme peruspaitaa pojalle, sillä vauhtiin päästyäni syntyi paita myös Viljamin puodin Sankariketusta.


Kaavana mintunvärisissä paidoissa on aiemminkin käyttämäni Suuren Käsityön (5-6/2015) Nosh-paita koossa 92. Malli on melkoisen pitkä, joten lyhensin sitä useamman sentin ja lisäsin hihoihin pitkät resorit. Keltaisen paidan kaavana on puolestaan Ottobren Papana (4/2010) koossa 86 eli sama raglankaava, jota ennen joulua testailin. Ja kyllä, se on hyvä!


Pääntiet huolittelin tällä kertaa ohjeesta poiketen ompelemalla resorit renkaina saumurilla ja tikkaamalla saumanvarat kaksoisneulalla. Näin taidan tehdä jatkossa useamminkin, sillä kaksoisneulan jälki hukkuu nurjalla nätisti tuonne saumuriompeleen sekaan eikä häiritse mun tarkkaa silmää...

Että semmosia! Ja näilläpä osallistunkin sopivasti samalla Kätilön käsistä -blogin helmikuun perusvaate-haasteeseen. Sillä sitäpä nämä nimenomaan ovat, perusvaatteita, joita on kyllä mun mielestä ihan kiva tehdä, koska ne pääsevät aina varmasti kovaan käyttöön.

9 kommenttia :

  1. Kyllä on kivoja!! ❤ Kauniit kuosit ei mitään suuria jipoja tarvitsekaan, "tavallisissa" paidoissa pääsevät parhaiten esille. Kyllä todellakin peruspaidoille on eniten käyttöä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Johanna! Olen ihan samaa mieltä siistä, että kivat kuosit ei tarvitse kummempia kikkailuja. Oon muutenkin tosi huono yhdistelemään eri kuoseja ja värejä - no toisaalta ehkä just siks, kun tykkään, että vaatteet on melko yksinkertaisia :)

      Poista
  2. Kyllä on kivoja!! ❤ Kauniit kuosit ei mitään suuria jipoja tarvitsekaan, "tavallisissa" paidoissa pääsevät parhaiten esille. Kyllä todellakin peruspaidoille on eniten käyttöä!

    VastaaPoista
  3. Mä en ole viitsinyt useimmiten edes tikata saumanvaroja mitenkään kiinni jos teen pääntiet tollalailla resorilla. Kaksoisneula aiheuttaa useimmiten harmaita hiuksia, joten en ole yleensä henkisesti valmis kaivamaan sitä esille ;) Omissa vaatteissa sitten taas pitää kyllä näköjään tikata, muuten saumanvarat kääntyy joka pesun jälkeen väärään suuntaan. Onneksi isomman kaula-aukon voi hyvin tikata ihan normaalilla suoralla! Jostain syystä resorit ei pojan vaatteissa ala häiritä tai sitten en vaan oo jaksanut välittää aiheesta.

    Pitkän sepustuksen jälkeen: toi Viljamin puodin kangas on kyllä varsin hurmaava! Tykkään sen laadustakin, ihanan jämäkkää. Oon periaatteessa harkinnut lyhentäväni tosta just tällä samalla kaavalla ompelemaani paitaa, mutta tuskin saan ikinä aikaan. Menee se pitkänäkin, ainahan sitä helmaa voi vähän kääntää...

    Oon tässä kanssa suunnitellut pienimuotoista sarjatuotantoa. Pojan paidat alkaa olla vähän pienenlaisia eikä t-paitoja ole juuri yhtään. Raahasin kankaat jo tänne olkkarin puolelle pönöttämään, ehkä ne tulee tässä leikattuakin jossain vaiheessa. Toivotaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä joudun kyllä nyt koputtamaan puuta kun sanon tän, mutta mulla ei ole vielä ollut yhtään ongelmia kaksoisneulan kanssa enkä ole saanut yhtään edes katki :D Mutta se nurjan puolen ommel mua siinä jostain syytä häiritsee, ei varmaan ole vaan omaan tarkkaan silmään sitten tarpeeks siisti :D Helman käänteessähän se ei näy mutta kaula-aukossa näkyy jos paita ei ole päällä.

      Itse ainakin nyt huomasin, että helpoiten ja nopeiten tulee valmista kun leikkaa just useamman vaatteen valmiiks. Siitä on sitten helppo jatkaa ommellen ja voi vähän suunnitella ompelujärjestystäkin niin, ettei tarvitse kokoajan olla vaihtamassa lankoja uuden värisiin tai hyppimässä ompelukoneen ja saumurin väliä. Nyt vaan joku ilta kuule leikkuuhommiin!

      Poista
  4. Oi vitsit miten ihania, kaikki! Perusvaatteita tarvitaan aina, ja mä oon sitä mieltä että ne on ihan parhaita malleja kun kuosi on pääosassa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kehuista! :) Tällaisella Keep it simple, Stupid! -periaatteella harvoin menee ihan metsään ja perusvaatekaan ei ole niin perus silloin kun kuosi on kaunis ja mieluinen :)

      Poista
  5. Heippa! Oon tekemässä kollaasia haasteeseen osallistuneista. Sun kuvia kun ei voi kopioida, niin olisitko halunnut lähettää yhden näistä mun sähköpostiin katilon.kasista@gmail.com?

    VastaaPoista

Kiitos kun kommentoit!