torstai 19. helmikuuta 2015

Stokke Crusi käyttökokemuksia

Eipä tiennyt asiasta juuri mitään Anne, kun vajaa vuosi sitten lastenvaunuja valitsi. Nyt kun kokemusta vaunujen lykkimisestä on lähes neljä kuukautta, oli hauska käydä lukemassa omia perusteluitani sille, miksi me meidän vaunuihin lopulta päädyttiin. Ihan kiva lista ja hyviäkin pointteja, mutta tällä nykyisellä kokemuksella sanoisin, että asioita joihin kiinnittäisin nyt vaunuja ostaessa huomiota, on huomattavasti enemmän. Koska Stokken Crusi-vaunuista löytyi mielestäni harmillisen vähän käyttökokemuksia silloin kun niitä viime vuonna kaipasin, ajattelin, että tästäpä voisi olla hyötyä jollekin tätä mallia harkitsevalle.



Meidän vaunuja on työnnelty pääasiassa asfaltilla, mutta myös hiekkateillä, erilaisissa sääolosuhteissa, joita tässä talven aikana on riittänyt. Käymme vaunujen kanssa paljon ostoskeskuksissa, Helsingin keskustassa, ruokakaupassa sekä kuljemme bussilla. Lisäksi mukana on välillä myös koira.

Ostopäätökseen vaikuttivat merkittävästi aikoinaan muun muassa vaunujen ketteryys, eli lähinnä kääntyvät etupyörät, helposti kasaan taipuva runko, korkealla oleva vaunukoppa sekä tietysti se ulkonäkö. Nyt lisäisin listaan vielä asioita, jotka olen huomannut vasta käytön myötä.

+ Korkealle kiinnittyvä, tilava vaunukoppa jossa hyvät pehmusteet. Talvivauvan kannalta ihan ehdottomasti hyvä juttu, että vaunukopassa on myös reilusti tilaa talvivaatteita ja makuupussia ajatellen - etenkin jos vauva ei ole pienimmästä päästä. Tätä en tullut itse ajatelleeksi vaunuja valitessa. Myös kopan kiinnitysmekanismi on helppo ja kopan ulkopohja on kovaa muovia, eli likaantumisesta ei tarvitse huolehtia vaikka kopan joutuisi laskemaan maahan.

+ Kääntyvät etupyörät, jotka voi myös lukita. Ehdottomat kauppojen kapeilla käytävillä ja sisätiloissa - myös meidän rappukäytävässä, jossa vaunut on helppo yhdellä kädellä ohjailla hissiin yksin (sekä koiran kanssa). Ulkona pyörät on helppo napsauttaa lukkoon, jolloin ne kulkevat suoraan.

+ Tilava tavarakori. Me käydään usein poitsun kanssa kaupassa tekemässä ruokaostokset. Useampikin kassi mahtuu ja on myös helppo laittaa tavarakoriin.

+ Kevyt, helposti kasaan menevä runko ja säädettävä työntöaisa. Autossa vaunuja on tarvinnut kuljettaa vain pari kertaa, mutta ne on ollut helppo laittaa kasaan - vaunukoppa tosin vie jonkin verran tilaa! Bussissa olen huomannut, että on kiva kun teleskooppisäätöisen työntöaisan saa helposti lyhennettyä, jolloin se ei vie niin paljon tilaa käytävältä.

+ Mahdollisuus kahden lapsen kujettamiseen sisaristuimen avulla. Tämä ei ole nyt tietenkään ajankohtainen juttu, mutta saattaa olla joskus ihan hyödyllinen ominaisuus - toki silloin joutuu luopumaan tuosta huipusta tavaratilasta.

+ Ukonäkö. Edelleen olen tosi tyytyväinen vaunujen ulkonäköön, mutta myös väriin. Kankaasta on pakko mainita myös, että kun sade on meidät pari kertaa yllättänyt, on ollut kiva huomata, että kangas pitää tarvittaessa vettä jos sadesuoja on jäänyt kotiin.


Sitten ne miinukset, jotka ovatkin sitten paljastuneet vasta käytön myötä ja erityisesti kovin lumisella ja loskaisella kelillä...



- Kääntyvät etupyörät. Tiedostin kyllä jo vaunuja ostaessa, että umpihangessahan näitä vaunuja ei sitten työnnetä. Ajattelin kuitenkin, että meillä täällä Espossa nuo teiden auraukset isompien lumisateiden jälkeen tapahtuu kuitenkin suht nopeasti, joten se ei sinänsä olisi ongelma. Huonommilla keleillä voitaisiin myös pysyä kotona... No muuten hyvä idea, mutta jos on pakollisia menoja, niin sillon on mentävä oli keli mikä tahansa. Pojan synnyttyä marraskuun alussa ehdittiin pitkään rullailemaan ihan paljaalla asfaltilla ja vaunut oli erijees. Joulukuu toi sitten vähän enemmän lunta ja lumisellakin, mutta tosin auratulla, kadulla ei myöskään ollut pahemmin valittamista. Kunnes tuli sitten ensimmäinen loskakeli jolloin eturenkaiden ja niiden kiinnikkeiden väliin kasaantunut sohjo pisti eturenkaat ihan jumiin. Yhdellä viikolla jouduin jatkuvasti potkimaan hiekkaista sohjoa renkaista, jotta pääsisin kunnolla eteenpäin ja kotiin tultua vaunut oli aina nostettava kylppäriin "sulamaan". Renkaiden lukitseminen näyttäisi hieman auttavan eli lumi ei silloin pakkaudu niin helposti väleihin ja nyt kun kadut ovat aika hyvin sulaneet, ei ongelmaa enää ole ollut, mutta tuon pahimman viikon aikana olisin ollut melkein valmis lähtemään jo uusille vaunukaupoille...

- Olematon jousitus. Tasaisella tiellä vaunut rullaa kuin unelma, mutta epätasaisessa maastossa vaunut tärsisevät vähän turhan häiritsevästi. Mukulakivikatuja täällä meilläpäin ei onneksi ole, mutta esimerkiksi Helsingin keskustassa valitsen mielummin reitin, jossa voin niitä välttää. Myös loskakelin jälkeen jäätyneillä teillä on tärinä melkoinen.

- Renkaat. Muoviset renkaat on vähän keppoisen oloiset. Ostoskeskuksissa ja kuivalla asfaltilla ihan oivat, mutta epätasaisella kolisevat hieman häiritsevästi. Lisäksi talvella teiden hiekoitus ei tee kovin hyvää renkaille, joten kyselinkin Baby Style -liikkeestä ihan vaan varmuuden vuoksi, myydäänkö renkaita varaosina. Tarvittaessa uuden eturengasparin saa 90 eurolla ja takarenkaat 120 eurolla, mikä on kuitenkin aika paljon, jos renkaat nyt joskus joutuisi vaihtamaan sekä eteen että taakse.

- Hieman mietityttää myös työntöaisan pehmusteen kestävyys. Se on jo alkanut hieman käytössä kulua, joten ehkä siihen olisi hyvä laittaa jonkinlainen suojus, koska vaihtaminen ei taida olla mahdollista. Ehkä myös hieman ohuempi aisa oli miellyttävämmän tuntuinen.

Sen enempää en nyt moitittavaa vaunuista keksi. Joskin jos talvi ei olisi ollut näin vähäluminen, olisivat nuo miinukset aika merkittävästi ärsyttävämpiä. Meille Crusit ovat olleet kuitenkin loppujen lopuksi hyvä valinta ja omaan käyttöömme sopivat. Mielenkiinnolla jo odottelen keväällä koittavaa ratasistuimen käyttöönottoa!

Ennen kaikkea Stokke Crusit ovat siis kaupunkivaunut. Jos asuisin paikassa, jossa joutuisin kulkemaan enemmän hiekkateillä ja epätasaisemmassa maastossa säällä kuin säällä, valitsisin varmasti jotkut toiset vaunut. Jos nyt saisin valita mieluisat vaunut, niin kallistuisin ehkä ennemmin Stokken uusimpaan Trailz-malliin, jossa on ilmakumirenkaat. Ne varmaan poistaisivat nuo muutamat epäkohdat, jotka Crusi-mallissa olen havainnut. Toisaalta Trailziin ei puolestaan saa sisaristuinta, joten täydellinen ei ole sekään malli. Terveiseni Stokkelle olisivatkin, että jos Crusiin saisi vaihdettua nuo ilmakumirenkaat, niin siinäpä olisi meille täydelliset vaunut. Valitettavasti Trailzin renkaat vaan eivät tietojeni mukaan Crusiin sovi.

Lopuksi haluaisin vielä painottaa sitä, kuinka tärkeää on valita vaunut sen mukaan miten ja missä niitä käyttää. Vaikka vaunut saisi ilmaiseksi niin en kyllä ottaisi, jos niissä ei olisi niitä ominaisuuksia, joita itse jokapäiväisessä käytössä tarvitsen. On myös hyvä muistaa, että täydellisiä yhdistelmiä ei taida olla olemassakaan eli jostain ominaisuudesta on yleensä tingittävä jonkun toisen kustannuksella.

6 kommenttia :

  1. Kiitos hyvästä postauksesta! Itselläni aihe ei ole vielä muutamaan kuukauteen (no okei 8 kk) ajankohtainen mutta kiva lukea jo nyt kokemuksia. Pähkäilen Bugaboon, Brion ja Stokken välillä...

    Mai

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että tästä oli hyötyä! Iso ostos, jota kannattaa kyllä miettiä huolella :) Ihanaa odotusaikaa!

      Poista
  2. Kiitos tästä postauksesta! Stokkeista tosiaan on aika vähän kirjoituksia. Me hankittiin Trailzit silloin kun ne tuli. Saimme hetkeksi Crusit talvella lainaan, kun Trailzissa oli valmistusvika, joka korjattiin. Voin täysin allekirjoittaa koko kirjoituksesi. Trailzissa totta tosiaan nuo renkaat toimivat paremmin, joskin näin keväällä ne näyttävät jotenkin järeiltä. Crusin muotoilu ja toiminnot vaihdettavilla renkailla olisi täydellistä! Talveksi ilmakumia ja kesäksi kennot. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, oli kiva kuulla myös sun kommentit kun olet päässyt käyttämään molempia malleja :) En kyllä tajua miks noita renkaita ei voisi vaihdella, Stokke missaa tässä hyvän markkinaraon.

      Poista
  3. Vinkkinä Trailzin omistajille, että sisarusistuimen saa kiinni myös Trailz runkoon. Toimii, meillä käytössä. Netistä löytyy kuvia ��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kiitos kun tarkensit ja hyvä, jos näin tosiaan on :) Stokken sivuilla ei tästä ollut mainintaa kun tätä postausta kirjoittelin ja yritin asiaa selvittää. Kallistuisin varmaan näiden tietojen valossa sitten itse nykyään Trailz-malliin :)

      Poista

Kiitos kun kommentoit!