sunnuntai 8. joulukuuta 2013

Nerokas patenttineule ja kuinka siitä tehtiin kauluri

Sukkalankoja Snurresta hakiessani sain tiskillä silmiin pistäneistä kookosnapeista päähäni, että niitä oli pakko päästä hyödyntämään. Kaimani Annen vinkistä päädyin nappaamaan mukaani 3 kerää Fotrama alpakkalankaa ja kokeilemaan ekaa kertaa patenttineuletta. Hurjan helppo neuloa ja näyttääkin nätiltä! Tälläinen kauluri siitä sitten syntyi...


Kaulurin on neulottu tasona kolminkertaisesta langasta 7mm pyöröpuikoilla. Ohje yksinkertaisuudessaan on seuraava:

Luo 61 silmukkaa (huom. pariton määrä). 1.krs: neulo 1 o, *1 o, ota lk puikolle ja nosta 1 s nurin neulomatta*, toista *-* ja neulo kerroksen viimeinen silmukka oikein. 2.krs: neulo 1 o, nurjien silmukoiden kohdalla ota lk puikolle ja nosta 1 s nurin neulomatta, edellisen kerroksen langankierto ja silmukka neulotaan oikein yhteen. Neulo kerroksen viimeinen silmukka oikein.

Käytännössä patenttineuletta neulotaan siis kuten 1n 1 o -joustinneuletta, mutta nurjia silmukoita ei koskaan neulota vaan ne nostetaan langankierron kanssa neulomatta. Seuraavalla kerroksella nostettu silmukka ja mukana otettu langankierto neulotaan oikein yhteen. Kerroksen ensimmäisen ja viimeisen silmukan neuloin aina oikein.

Päättele lopuksi työ ja ompele nappi sopivaa paikkaan. Erillistä napinläpeä en tehnyt, sillä neule on sen verran venyvä, että napin saa pujotettu kyllä haluamastaan kohdasta läpi ilman sitäkin.

Loppuun vielä pikkuinen vinkki: Fotraman loput värit ovat Snurressa tosi hyvässä tarjouksessa (3,50e/kerä), joten nopeimmat saavat vielä talveksi itselleen todella edullisen alpakkakaulurin!


2 kommenttia :

  1. Hyvän näköinen täytyy kokella kutoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kiva jos ohjeelle tulee käyttöä :)

      Poista

Kiitos kun kommentoit!